“Strah pred vsakim koncertom je cena, ki jo plačujem za razkošno življenje.”
Artur Rubinstein
To je pripisal Rubinstein ob objavo fotografije, na kateri se tik pred koncertom sključen oklepa radiatorja in si greje dlani. Fotografija je bila objavljena v reviji Life magazine leta 1959, po več kot pol stoletja Rubinsteinovega koncertiranja. Tudi pri tako častitljivi, dolgoletni karieri veliki maestro še ni uspel pregnati strahu pred nastopanjem.
In če lahko sklepamo po Rubinsteinu, verjetno ni glasbenika, ki bi se počutil med nastopom tako vsakdanje, kot se počuti na običajen dan, ko ne nastopa. V pričakovanju nastopa nas zgrabi občutek vznemirjenosti in telo se odzove z naslednjimi znaki:

strah pred javnim nastopom
- povišan srčni utrip
- potenje
- tresavica
- suha usta
- plitko in hitro dihanje
- povišana stopnja adrenalina
- itd
To stanje glasbeniki preprosto poimenujemo trema, kak nadebuden biolog ali psiholog med nami pa bi stanje hitro prepoznal kot instinktiven odziv boj/beg. Ta instinkt človek poseduje že od pradavnine dalje, ko se je bolj pogosto kot danes srečal iz oči v oči s kako zverjo, ki je bila kar konkretno večja in temu primerno bolj sestradana kot domača muca. Od odločitve, ali bo zbežal, ali pa se boril z zverjo, je bilo odvisno njegovo preživetje. Verjetno nas ne bi bilo danes na svetu, če bi naš skupni prednik kdaj namesto bega izbral boj.
ANKSIOZNOST – le kaj je to?
Zelo zanimivo pa je, da tudi danes doživljamo podoben telesni odziv boj/beg v situacijah, ki ne ogrožajo več našega življenja. Ena od takih situacij (če ne upoštevamo morebitnega nesrečnega padca z odra) je tudi javno nastopanje, ki ga pogosto izkušamo glasbeniki. Marsikdo od nas je že pomislil, da bi pred nastopom najraje zbežal ali se skril. Če pa doživimo pretirani boj/beg odziv na situacijo, ki v resnici ni življenjsko ogrožujoča, to imenujemo anksioznost. Anksioznost je neprimeren, pretiran ali predolgo trajajoč stresen odziv na določene nenevarne situacije, kot je glasbeni nastop. Tak odziv pogosto zavre delovanje kognitivnih funkcij, kot so mišljenje, odločanje in spomin. In ko anksioznost onemogoči te funkcije (še posebej spomin, če igramo na pamet), gre naš nastop lahko hitro po zlu. In kot da to ni najhuje, se spirala obrne še globlje navzdol: takšna neprijetna izkušnja lahko pri nesrečnem glasbeniku še poglobi strah pred nastopanjem in okrepi anksioznost. Kaj mislite, kakšne so njegove možnosti, da bo njegov naslednji nastop uspel bolje od prejšnjega? Negativen notranji glasek bo okrepil svojo moč in ubogega glasbenika s pomanjkljivo samozavestjo še naprej mučil z občutki nedoraslosti situaciji in gojil črne misli o možnih katastrofičnih scenarijih, ki se lahko pri nastopanju zgodijo.
KAJ POTEM STORITI?
Anksioznost najlažje premagujemo z ustreznim mentalnim treningom in psihično pripravo. Ključno je, da pri glasbeniku okrepimo samozavest. Samozavest v tem primeru pomeni, da glasbenik čuti popoln nadzor nad situacijo. Samozavest mu omogoča, da vznemirjenost zaradi nastopa usmeri v čuječnost, pozornost in osredotočenost na nastop, kar bo le še okrepilo kvaliteto in uspešnost nastopa. Samozavest mora prevladati nad občutki strahu in obvladati morebiten negativen notranji glasek, ki se pogosto sproži v situacijah, ko so na preizkušnji naše sposobnosti (nastopi, izpiti, kontrolne naloge, govori, predstavitve, razgovori za delovno mesto, prodajni razgovori itd.).
Samozavest vzbuja vero v uspeh in ugoden razplet situacije, saj glasbeniku omogoča trdno prepričanje, da je uspeh odvisen predvsem in povsem od njega in da on odloča ter vodi igro nastopa.
KAKO DO SAMOZAVESTI?
Poti do samozavesti in premagovanja anksioznosti so različne. Nekateri imajo že od malih nog privzgojeno samozavest, drugi pa anksioznost. Drugi svojo samozavest sčasoma pridobivajo z nastopanjem.
Z mentalnim treningom in psihično pripravo pa lahko dosežemo takšno notranje stanje odličnosti pri glasbeniku, da na nastopu ne bo le suvereno izvedel svojega programa, temveč bo med nastopanjem izrazil pristno strast in ljubezen do glasbe, ter to čudovito energijo prinesel občinstvu na zlatem pladnju. Nastop bo popoln, glasbenik pa bo nanj ohranil lepe spomine, hkrati pa mu bo izjemna izkušnja odličnega nastopa krepila samozavest in ga navdihovala pri bodočih nastopih.
V kolikor se vam zdi ideja privlačna, nas hitro kontaktirajte. Tu smo za vas, da vas z mentalno in psihično pripravo opolnomočimo, da boste prevzeli popoln nadzor nad svojimi mislimi in čustvi, ter jih usmerili v produktivno smer – v povezovanje s publiko in prenos pristne energije srca in duše skozi glasbo do občinstva.

strasten nastop z žarečo energijo