“Če se pravilno ogreješ, bo vsa vaja potekala v občutku celostnosti in integracije.” – Wiliam Pleeth, čelist
Tako, kot rahločutno izvedene otvoritve dogodkov, ogrevanje pripravi telo, um in duha na ustvarjanje glasbe. Gledano s telesnega vidika, ogrevanje poveča prekrvavljenost mišice, bolje “podmaže” sklepe in pri pevcih ogreje vokalni aparat. Mentalno gledano osredotočimo um na vajo. V duhovnem smislu pa vzbudimo vznemirjenje za ustvarjanje glasbe. Če preskočimo ogrevanje, ne le, da igramo in pojemo z večjim naporom, temveč povečamo tudi tveganja za poškodbe, saj so neogrete mišice bolj dovzetne za utrujenost in poškodbe. Tudi ne pozoren um se ne zmore poglobljeno učiti, niti ustvarjati navdihujoče glasbe. Podali bomo smernice, ki nam bodo pomagale ustvariti ogrevanje, ki bo v podporo tako ustvarjanju glasbe kot našemu blagostanju.
- Dihaj, premikaj se in se osredotočaj
Da se preusmerimo iz vsakdanjega življenja v višje sfere glasbe, si vzemimo nekaj za dihanje, gibanje in osrediščanje, preden začnemo igrati ali peti. Ko stojimo, lahko krožimo z glavo. Med vdihom potisnemo glavo nazaj, med izdihom pa jo sklonimo predse. Nekajkrat lahko zaokrožimo tudi z rameni. Ko se gibamo in dihamo, dosezimo osredinjeno stanje: priznajmo si pomembnost glasbe v našem življenju, sprostimo vse ostale skrbi in si povrnimo notranje ravnovesje.
Prilagodimo gibanje našim okoliščinam. V hladnih prostorih si nadenimo čim več slojev oblačil in se premikajmo bolj izrazito, da telesu dvignemo temperaturo. Če se počutimo utrujene, naredimo nekaj počepov s poskoki, da se napolnimo z energijo. Če nismo prepričani, kakšne vaje so za nas najustreznejše, se posvetujmo z učiteljem, športnim trenerjem ali fizioterapevtom.
- Določimo cilj
Usmerimo svoje misli proti specifičnim ciljem. Ko se pripravljamo na vajo, si razjasnimo, na katerih zadevah želimo delati in organizirajmo material. Predstavljajmo si, kako bomo izvedli vajo; mogoče je dobro, da si napišemo plan izvedbe vaje. Ko se pripravljamo za nastop, se povežimo z ekspresivnim duhom našega repertoarja, skupaj z željo po združitvi poslušalcev.
- S polnim zavedanjem se pripravimo in uglasimo
Za večino instrumentalistov prvo dejanje pri vaji pomeni odpiranje kovčkov z glasbili, jemanje instrumentov iz njih, postavitev v primerno držo in uglaševanje. Način, kako glasbeniki to izvedejo, pa lahko podpre ali ošibi njihovo kreativno naravnanost pri ustvarjanju glasbe. Če igramo instrument, ki zahteva uglaševanje, se držimo ustaljenega postopka uglaševanja in v središče naše estetike igranja umestimo natančno uglasitev instrumenta. Ne glede na naše glasbilo, pripravo na vajo izvedimo učinkovito, lahkotno in s polnim zavedanjem, ki podpira naše umetniške namene.
- Začnimo s srednjim tempom
S telesnega vidika ogrevanje služi enemu poglavitnemu razlogu: mišice, ki delujejo pri igranju, obogatiti s krvjo in jih ogreti. Zato začnimo igrati ali peti s srednjo hitrostjo in intenzivnostjo. Izognimo se zahtevnemu materialu, dokler niso mišice pošteno ogrete.
Obstaja idealen postopek ogrevanja? Verjetno ne. Tudi sami se ne počutimo vsak dan enako, zato naj bi prilagodili postopek ogrevanja našemu počutju. Pri ogrevanju lahko uporabimo vsak material, ki je namenjen ogrevanju, tudi improvizacijo, dokler ni preveč zahteven. “Ko se ogrevamo, ni tako pomembno, kaj igramo, kot to, kako igramo” je zapisala violinistka Julie Lyonn Lieberman.
Ne glede na to, ali začenjamo z vajo ali najljubšo melodijo, predstavljajmo si jo vnaprej, in začutimo mojstrstvo, integracijo in prehod v višje stanje zavesti, ki podpirajo poglobljeno vajo. Bodimo odprto do vseh občutkov in izkušenj med vajo in jih prilagajajmo, kot menimo, da je najbolje. Imeli bomo dneve, ko nam bo šlo vse kot po maslu, kdaj pa se bomo morali ozreti po najosnovnejših vajah in z njimi krepiti naše veščine.
- Kombinirajmo
Pri vsakem ogrevanju kombinirajmo širši spekter tehnik, da vzdržujemo nadzor nad vsemi vidiki igranja. Preverimo znanje lestvic, arpeggiov, vaje izgovorjave, priljubljene skladbe v lahnem tempu. Posvetujmo se z učiteljem o ogrevalnih vajah, ki bi čim bolje odgovarjale našim osebni potrebam in nenehno iščimo načine, kako še dvigniti kvaliteto našega muziciranja.
- Zaključimo v 10-15 minutah
Učinkovitost je življenjskega pomena tako za vajo kot ogrevanje. Učinkovito ogrevanje prihrani čas vaje in glasbenika zanjo primerno pripravi. Predolgo ogrevanje nam lahko izčrpa preveč energije, in bi se med igranjem utrudil že na pol poti skozi vajo oziroma koncert.
Na splošno velja, da naj bi ogrevanje izvedli v 10-15 minutah po začetku, tako, da smo po ogrevanju ustrezno pripravljeni, nikakor pa utrujeni. Vseeno pa ne bodimo preveč rigidni s časovnimi omejitvami. Nekateri glasbeniki se ogrevajo bolj postopno kot drugi. Velja še, da naj bi za ogrevanje namenili več časa ob napornih dnevih ali ob kratkih nastopih oz. avdicijah. Bodimo sistematični, vendar hkrati prilagodljivi in iznajdljivi pri snovanju načrta za ogrevanje pred vajo.
Vir fotografije: blog.trainingthinktank.com
Vir teksta: Klickstein, G. (2009). The Musician’s Way.